16 april 2011

Minilamington-cakejes

Dat ik van lekkere dingen houd, is voor degenen die mij kennen inmiddels wel bekend. Ik bak dan ook graag en vaak. Vooral cupcakes zijn momenteel favoriet. Dat dat dan weer niet erg goed is voor mijn lijn, is wel een beetje jammer. Maar ook daar hebben we een oplossing voor; de cakejes die 'overblijven' neemt Manlief mee naar zijn werk. Zij collega's smullen dan van de heerlijke cupcakes en mijn lijn blijft binnen de perken.

Van een vriendin kreeg ik de tip om het boekje Cupcakes Parade aan te schaffen. En wauw, wat staan daar leuke en vooral lekkere cupcake recepten is zeg! En wonder boven wonder komen de aangegeven baktijden en temperaturen eens overeen met de instellingen van mijn oven.

Dit keer koos ik voor de minilamington-cakejes. Dit zijn kleine cupcakes, gedoopt in gesmolten chocolade en door gedroogd kokos gewenteld. Het recept dat nu volgt is officieel voor 40 minilamingtons, maar ik haalde er ruim 50 uit.

Ingrediƫnten:

Beslag:
300 gram bloem
2 theelepels bakpoeder
1 theelepel zout
125 gram zachte, ongezouten (room)boter, op kamertemperatuur
150 gram fijne kristalsuiker
2 eieren
1 theelepel vanille-essence
125 ml melk

Garnering/glazuur:
150 gram gedroogd, geraspt kokos
5 of 6 eetlepels kokend heet water
1 eetlepel zachte, ongezouten (room)boter
35 gram cacao
300 gram poedersuiker

Bereiding:

1. Verwarm de oven voor op 180 graden Celcius.
2. Vermeng de bloem, het zout en het bakpoeder en zet dit opzij
3. Klop de boter en de suiker in een grote/diepe kom met een mixer in ongeveer 5 minuten licht en luchtig
4. Klop hier een voor een de eieren door
5. Voeg de vanille-essence toe
6. Voeg afwisselend de melk en het bloemmengsel toe (ik deed steeds 2 eetlepels bloemmengsel en dan een 
    scheutje melk) en mix tot het een glad beslag is
7. Vul de mini cupcakes vorm met ongeveer 1,5 volle theelepel beslag (gebruik een muffinbakvorm met
     uitsparingen van ongeveer 3-5 cm in doorsnee. Wanneer je een siliconen bakvorm gebruikt, hoef je deze
    niet in te vetten. Gebruik je een metalen bakvorm, vet deze dan in met zonnebloemolie en bestuif deze met
    bloem. Gebruik geen papieren vormpjes in de bakplaten)
8. Bak de cupcakes in ca. 15 minuten goudbruin. (ik heb de siliconen vorm een drietal minuten langer in de
    oven laten staan. De cupcakes in de metalen bakvorm waren na 15 minuten echt klaar)



Garnering/glazuur
9.    Doe de kokos in een grote kom of strooi het uit op een stuk bakapier
10.  Neem een grote, diepe kom en doe hier de boter in
11.  Kook het water en giet 3 eetlepels kokend water over de boter heen
12.  Meng de cacao met de boter en het water
13.  Voeg al kloppend met een garde geleidelijk de poedersuiker toe. Steeds wanneer het mengsel lastig te
       kloppen wordt, voeg je een eetlepel kokend water toe. Let er hierbij op dat je in totaal niet meer dan 6
       eetlepels water toevoegt (dit is incl. de 3 bij punt 11 toegevoegde eetlepels water)




14.  Het glazuur moet glad zijn en glanzen en natuurlijk dun genoeg zijn om de cakejes te bedekken
15.  Pak de cakejes vast met 2 vorken of een tang en doop ze in de chocolade




16. Wentel ze nu door de kokos (of strooi er kokos overheen)




17. Laat de minilamingtons afkoelen (en het glazuur uitharden) op een rooster





En nu: smullen maar!




P.s. Je kunt de minilamingtons heel goed invriezen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten