7 december 2011

Wasbare inlegkruisjes

Je menstruatie, wat mij betreft niet echt de fijnste periode van de maand. De afgelopen jaren ben ik op zoek gegaan naar oplossingen om mijn menstruatie prettiger te laten verlopen. Tijdens mijn zoektocht stuitte ik op verschillende zaken, zoals wegwerpcups, twintigduizend verschillende soorten maandverband, inlegkruisjes en tampons die elk beloofden dat zij DE oplossing waren. Een lekker geurtje, een speciale groef, andere vleugels, een extra-absorberend laagje....je kunt het zo gek niet verzinnen of de bekende (en minder bekende) merken hadden het wel bedacht.

Mijn ervaring was echter dat niets echt verschil maakte; van het een kreeg ik jeuk, van het ander lekte ik keihard door (met gĂȘnante momenten tot gevolg) en een volgend iets ging alleen maar ging broeien, wat zorgde dat ik de hele dag met een zeer onfris gevoel rondliep. Nee, dat was allemaal de oplossing niet.

Op een gegeven moment tijdens mijn zoektocht stuitte ik op wasbaar maandverband en menstruatiecups. Ik was sceptisch, omdat wasbaar maandverband mij op de een of andere manier niet zo fris leek en mijn ervaring met de wegwerpcups er niet echt eentje om over naar huis te schrijven was. Toch bestelde ik een maandverbandje, een inlegkruisje en een menstruatiecup. De vrolijke printjes van de maandverbandjes trokken mij over de streep ;-) En het gezegde is tenslotte: 'Wie niet waagt.....'

Het inlegkruisje en het maandverbandje werden het eerst gebruikt. En waar ik een gloeiende hekel heb aan gewoon maandverband en inlegkruisjes, had ik nu nergens last van. Het was comfortabel, broeide niet en het belangrijkste; het lekte niet door!

Voor de menstruatiecup moest ik op de een of andere manier nog even wat meer moed verzamelen. Maar ook dat bleek een groot succes. Je brengt hem makkelijk in en je hebt er vervolgens echt geen omkijken naar. Je voelt hem echt niet zitten (wat ik dus wel had verwacht) en je haalt hem ook weer heel makkelijk eruit om hem om te spoelen en opnieuw te gebruiken. Ik was om!

Inmiddels gebruik ik al enkele maanden alleen nog een menstruatiecup en wasbare inlegkruisjes. En ik ben er super tevreden over. Maar goed, jullie kennen mij inmiddels en als ik denk dat ik iets zelf kan maken, zal ik het ook zeker proberen. Ik ben dus op zoek gegaan naar vrolijke en zachte flanel om zelf wat inlegkruisjes te maken. Hieronder vind je het resultaat. Ik ben tevreden!







Opgevouwen, zodat het makkelijk in je tas past.



Bovenstaande verbandjes zijn inlegkruisjes. Prima te gebruiken bij een lichte menstruatie,als back-up bij je menstruatiecup of tampon, bij licht urineverlies en ook geschikt voor dagelijks gebruik. Voor een wat flinkere menstruatie raad ik deze inlegkruisjes niet aan. Binnenkort ga ik PUL en bamboefleece bestellen om ook maandverbandjes te maken die geschikt zijn voor zwaardere menstruaties en voor nachtverband.


Wasbaar maandverband en menstruatiecups kennen dus veel voordelen, zoals minder buikpijn (ja, echt!), een frisser gevoel, minder kans op candida-infecties etc. Bijkomend voordeel: bedenk je eens hoe veel maandverband, tampons en inlegkruisjes je als vrouw in je leven gebruikt. Je bent gemiddeld zo'n 12 keer per jaar ongesteld en dat gedurende zo'n 30 jaar. Per menstruatie gebruikt de gemiddelde vrouw zo'n 5 tampons of maandverbandjes per dag en dat gedurende (gemiddeld) 4 dagen. Dat is dus tenminste 1 pakje tampons/maandverband per menstruatie. Je menstruatie kost je dus stiekem handenvol geld. Een menstruatiecup gaat tot 10 jaar mee en bespaart je al gauw EUR 390,- in die 10 jaar. En dan hebben we het nog niet eens over die enorme afvalberg die jouw maandverbandjes en tampons veroorzaken.

3 opmerkingen:

  1. ja, als je eenmaal wasbaar maandverband gevoelt hebt, wil je niet anders meer (althans ik dan). Ik zit alleen nog met het "probleem" van wat met je gebruikte verbandjes te doen als je onderweg bent. Want ze in je tas (al zitten ze dan in een apart tasje) stoppen, vind ik eigenlijk net weer minder fris.

    leuke stofjes trouwens. Ik heb die van mij ook allen zelf gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jumare, als je ze in een waterdicht tasje doet (bijv. gevoerd met PUL, is er wat mij betreft geen probleem. Maar ik gebruik overdag een cup,'s nachts weleens een maandverbandje, maar dus meestal niet overdag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gemiddeld 40 jaar is een vrouw ongesteld

    BeantwoordenVerwijderen