28 december 2011

Gemberkoekmannetje / Gingerbread man

De kerstdagen zijn inmiddels alweer voorbij en werden (zoals gewoonlijk in huize ItsieBitsie) gevierd met heel veel gezelligheid en nog meer lekkers ;-)

Vorig jaar had ik kerstcupcakes gemaakt. Ook de standaard zandkoekjes in de vorm van een kerstboom, ster, bel of kerstman zijn de revue hier al meerdere malen gepasseerd. Het was dus tijd voor iets anders!

Via internet kwam ik op het idee om van die leuke mannetjes te bakken, die je in Amerika veel in de kerstboom ziet hangen. Gelukkig vond ik al snel een recept en dus hoefde ik alleen nog op zoek naar de ingrediƫnten en een uitsteekvormpje van het gingerbread-mannetje.

Het vormpje vond ik uiteindelijk bij de Pipoos in het centrum van Breda en een grotere vorm vond ik bij de AH. Voor sommige ingrediƫnten moest ik wat langer op zoek, maar uiteindelijk zijn ze gevonden. Nog een tip die je wellicht wat zoeken bespaart: het zuiveringszout en de melasse-stroop haal je gewoon bij de natuurvoeding-winkel.

Mijn koekjes zijn uiteindelijk grotendeels beland in kerstbedankjes voor de gastvrijheid van onze gastvrouw en natuurlijk voor mijn moeder en mijn schoonmoeder. Wat er over is gebleven, ligt hier nog in de koektrommel om heerlijk opgepeuzeld te gaan worden. Een voordeel van de gingerbread-koekjes is dat je ze vrij lang kunt bewaren.

Het resultaat:





Het recept is als volgt:

Voor het beslag:

* 400 gram bloem
* 3/4 theelepel zuiveringszout
* 2 theelepels gember
* 2 theelepels kaneel
* 1/2 theelepel piment
* 1/4 theelepel nootmuskaat
* 1/2 theelepel zout
* 180 gram zachte, ongezouten roomboter
* 125 gram donkere bruine basterdsuiker
* 1 ei
* 125 gram melasse stroop


1. Doe de bloem, het zuiveringszout, gember, kaneel, nootmuskaat, piment en het zout in een kom en zet dit 
    apart.
2. Doe de boter en de suiker in een kom en mix met een mixer met garden op lage stand/snelheid totdat je een lichte, luchtige massa hebt. Zet de mixer vervolgens op de middelste snelheid en meng het ei en de melasse-stroop door de massa.
3. Vervang de garden door deeghaken en zet je mixer op de laagste stand. Mix nu, eetlepel voor eetlepel, het bloemmengsel door het beslag totdat je een gelijkmatig deeg hebt.
4. Maak een deegbal, deel deze in 3 stukken en leg elk stuk in een diepvrieszak (of wikkel in folie) in de koelkast. Laat het daar een nacht rusten!

5. De volgende dag verwarm je de oven voor op 170graden. Haal het deeg uit de koelkast en laat het een minuut of 10 op temperatuur komen. Zo wordt het deeg ook weer wat soepeler.
6. Strooi wat bloem of aardappelzetmeel op het werkblad en rol de deegbollen uit tot plakken van ongeveer 4mm dik. Steek de mannetjes met het vormpje uit het deeg. Leg de uitgestoken vormpjes op het met bakpapier bedekte bakblik.
7. Bak gedurende 10-15 minuten (ik heb steeds 15 minuten aangehouden) in de oven.
8. Laat de koekjes eerst een klein beetje afkoelen op het bakblik en laat ze vervolgens helemaal afkoelen op een 'bakrek/ovenrek'

Je kunt de koekjes versieren met glazuur. Dit kun je eenvoudig zelf maken met poedersuiker en water (en kleurstof als je leuke kleurtjes wil) of je gebruikt (als je net zo druk/lui bent als ik dit keer was) van die kant- en klare glazuur van bijvoorbeeld Dr. Oetker of Wilton.

1 opmerking: